onsdag 30 december 2015

Årsresumé 2015

I morgon har vi nyårsafton så vad passar inte bättre än en årsresumé av det gångna året.

Eftersom jag inte har haft den här bloggen så väldigt länge så tänkte jag göra på ett annat sätt, nämligen reflektera över olika saker som renoveringen har inneburit.
Jag tänker också bjuda på lite bilder som min pappa har fotat under året.

Huset i april

Vad tycker jag att har varit det roligaste och tråkigaste med renoveringen?
Roligaste var väl nog ändå att börja på och tömma huset, att verkligen komma igång på riktigt. Länge kändes det bara som en fantasi när man bara ritade och planerade men när vi väl började på så visste man att nu är det på riktigt.
Sen har ju väldigt mycket annat också varit roligt. Jag tycker att det känns nästan alltid roligt att börja med ett nytt projekt, hur länge lyckan håller i sig är ju en annan sak.
Tråkigaste var väl kanske att sätta golvbjälkarna i huset. Det beror väl främst på att jag själv kände att jag inte kunde bidra med så mycket, jag stod mest och tittade på och hjälpte till bara när det behövdes, vid sådana tillfällen blir jag väldigt fort rastlös och gnällig.

Storstugan före tömmning

Master bedroom före tömning
De blivande golvbjälkarna huggs ner vid villan.

Vad har varit det lättaste och tyngsta med renoveringen?
Lättaste var nog själva tömnings och rivnings fasen. Då behövde man inte tänka och fundera så mycket, det räckte att ta kofoten i handen och gå lös i huset.. till viss del iallafall.
Vid ett tillfälle kände jag bara hur paniken kom krypande när rivningsarbetet började vara färdigt, hur ska vi nu klara av att börja bygga upp huset?! jag som hade noll erfarenhet av renovering! Men hittills har vi ju klarat oss helt bra, tack vare att vi fått hjälp av min pappa som har gjort det här en gång tidigare och av svärfar som är riktigt duktig att snickra och fixa, plus att vi båda läste på en hel del innan vi började med projektet.
Tyngsta delen hittills har väl nog varit tak remonten. Den var väldigt tidskrävande och var tung både fysiskt och psykiskt, men det blev gjort och det får vi vara nöjda och stolta över.

Skorstenen från storstugans högfors.
Där kom gamla takpanelen ner i storstugan.






















Hur såg planerna ut för 2015?
Innan vi började på på riktigt tänkte vi lite att vi tömmer och river vad vi kan, gräver färdigt för avlopp, vatten och el samt borrar bergsvärme. Förutom tömningen och rivningen så blev ju resten ogjort, men oj så mycket annat vi har gjort i stället! Dessutom har vi ju ingen nytta av varken vatten och värme för tillfället så det kan vi nog vänta med en stund till.

Hur ser planerna ut för 2016?
Fönster, fönster, fönster och fönsterkarmar! så ser åtminstone resten av vintern ut. I vår och sommar blir det att börja på med utbyggnaden och vi hoppas att väggarna och taket är på plats inför hösten. Panelen på huset skall också bytas ut under sommaren och förhoppningsvis kan vi sätta tillbaka en del av fönstren.
Till nästa vinter hoppas vi att vi skall kunna börja tilläggsisolera alla golv, väggar och
innertak och småningom börja sätta in golven och börja på med lite ytor.
Tror ni de målen låter rimliga? :)

Gott nytt år till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar