söndag 6 december 2015

Finlands självständighetsdag.

Finlands 98:e självständighetsdag firas i dag. Jag orkade bara kika 5 minuter på balen, men visst hinner jag ännu se från festen om jag vill.

För precis ett år sedan hade vi satt in vår allra första annons på tidningen att vi önskar köpa en gammal bondstuga. Just den lördagen var vi på shoppingresa till IKEA i Haparanda och vi fick tre samtal om olika hus som stod tomma runt om i nejden.
Dagen efter var vi och tittade på två av dem. Det första huset var någonstans mitt i "urskogen" så vi konstaterade snabbt att det var inget ultimat läge att flytta till. Huset var ganska stort men ägdes av två olika personer, plus att grunden under halva huset hade sjunkit så stockarna var långt ifrån raka. Så vi hade "tur" att det inte kändes rätt så behövde vi inte bekymra oss över att det skulle bli långa vägar att köra till arbetet osv.
Det andra huset som vi tittade på var i bättre skick men där var tomten och omgivningen problemet.

Under december-februari hade vi varje vecka annonser på tidningen och visst fick vi en del erbjudanden, men aldrig någonting som riktigt tilltalade oss. Flera gånger var husen bara små villor/torp på ungefär 50m2 eller så var de mer av frontmannahus-typen, vilket vi inte alls var intresserade av.

Småningom blev vi bara mer och mer besviken när det inte verkade finnas det rätta huset där ute för oss, och när Patrik föreslog att vi skulle renovera Sigurdas så fick jag nästan panik. Största problemet var ju just för att det stod på samma tomt som mina föräldrars hus. Tanken att flytta 50 meter från sitt barndomshem låter ju ganska pinsamt för att vara riktigt ärlig.
Men jag vet att vi gjorde rätt beslut och hittills har jag inte känt att vi har behövt ångra oss en enda gång.
Inne från huskandidat nr 1.
Detaljer från ett väldigt charmigt hus med lite amerikansk inspirerad byggstil, tyvärr var det så dåligt i skick att vi troligtvis skulle hamnat att riva mer än vad man skulle kunna spara.

En vecka av december har nu flugit förbi och vi siktar på att kunna börja fixa fönstren efter jul/nyår. Patrik klurar vidare på trappan och jag tror att vi småningom har hittat de rätta måtten och vinklarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar