tisdag 29 december 2015

Tillbaka till vardagen

Julhelgen är över och vardagsrutinerna kommer sakta men säkert tillbaka. Efter en långhelg på fyra dagar hade jag lyckan att bara ha en arbetsdag och därpå två lediga dagar igen, vilken lyx! men det innebär också att jag hamnar att arbeta nyårshelgen istället.

Det blev en liten byggpaus i två hela dagar mellan allt julfirande och skinkätande.
Julaftons dagen spenderades hemma hos mina föräldrar tillsammans med min släkt och på kvällen blev det glöggmys hos svärföräldrarna.
På juldagen blev det mera mat hos svärföräldrarna och kvällen avnjöts med en flaska vin och goda vänners sällskap.. och förstås blev det en sväng via hotellet i byn.
På jul annandagen var ju formen inte riktigt i topp men jag bet ihop och vi for till målarverkstaden (svärfars garage) och började på med tak brädorna som skall sättas i lillkammaren och gamla farstun. Svärfar hade tidigare förra veckan kapat av brädorna i rätt längd och gjort spont på hälften av brädorna. Patrik handhyvlade ytan på brädorna för att ge dem samma utseende som på de gamla brädorna medan jag sandpapprade kanterna, till sist schellakerade vi kvistarna två varv för att undvika att kåda ska rinna ut.
Efter att vi hade genomlidit några timmar med brädorna blev det julkaffe hemma hos Patriks faster tillsammans med hans släkt.

I söndags blev det åter igen en heldag på bygget. Från förmiddagen grundmålade jag tak brädorna ett varv och Patrik fixade till en stolpe som hör till trappbygget. På eftermiddagen pysslade vi på med lite ett som annat vid huset.


I något skede nu efter nyåret, efter att alla tak brädor är målade, blir det att börja på med fönstren. Jag hoppas att jag skulle hinna börja så fort som möjligt men får se om det blir först i februari, vi har nämligen en resa på kommande om några veckor. :)
Vi har igår och idag ställt i ordning vårt garage inför fönster restaureringen. I går fixade Patrik finnfoam skivor framför dörrarna för att vi ska få det lite varmare och tätare inne i garaget. I dag har han även fixat ny belysning och städat golvet. Så nu har vi det riktigt bra att börja arbeta på i garaget, det enda som fattas är ett element så vi får det riktigt varmt och skönt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar