torsdag 10 december 2015

Litteratur

I måndags hämtade jag ut ett paket från R-kiosken. Jag hade förra veckan beställt två böcker från Adlibris: Renovera, restaurera och underhåll gamla fönster av Alf och Eva Stenbacka och boken Handbok no 9, reservdelar till gamla hus från Gysinge - centrum för byggnadsvård.
I fönsterrenoverings boken står nog allt vad man behöver veta när man ska börja restaurera gamla fönster. Det är bra att få lite mera kött på benen innan man börjar på riktigt ordentligt. Hittills har jag ju bara skrapat bort gammal färg och kitt från en del av fönstren, så det är ju en hel del arbete kvar med dem.
Handbok no 9 är en blandning av Gysinges produktkatalog, historia om redskap och byggnader men även massor med inspiration och tips inom byggnadsvård. Så nu har vi kvällarna räddade för några veckor framöver.



Bilder ur Renovera, restaurera och underhåll gamla fönster

 Bilder ur Handbok no 9

I går hade vi en VVS montör på besök till vårt hus. Så snart blir det att börja dra rören till värmeelementen som kommer under fönstren. Anledningen till att vi redan (?) hamnar att dra vattenrör i huset är för att vi skall kunna isolera golven med blåsull. Vi kommer att använda oss av vanliga element i hela huset förutom i badrummet och hjälpköket där vi kommer att installera vattenburen golvvärme.
Det finns väl många som tänker att golvvärme är det ända alternativet men i och med att vi kommer att använda oss av de gamla plankgolven så är de för tjocka för att golvvärme skulle ha någon effekt. Dessutom mår plankgolven bättre när det inte är golvvärme i hela huset.

Igår målade jag klart första varvet på andra hälften av tak brädorna, så förhoppningsvis kan vi nästa helg sätta dem på plats, men det återstår att se.
Ikväll blir det att börja fixa på trappan, om min man lyckas skaffa hem material vill säga. Nå, hur som helst tror jag inte att vi blir utan att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar