söndag 20 december 2015

Ett skepp kommer lastat . .

.. med plankor!!
Eller jag borde väl kanske säga en volvo kommer lastat med plankor istället!

I går körde vi till en sommarstuga i Öja/Karleby och hämtade hem ett stort lass med golvplankor och tak brädor.
En del av golvplankorna var tjocka och kil sågade, cirka 3,70 meter långa och 2,40 meter total bredd. På handeln kom också andra golvplankor som var lika tjocka men rak sågade och i lite varierande längd.
Tak brädorna var bara cirka 90 cm långa och hade en gång i tiden varit ett gammalt spårtak, precis som mina föräldrar har i sin storstuga, som Patrik alltid har drömt om att få ha i vårt hus. Mannen som vi handlade materialet av hade också två takbjälkar kvar i förvar som hörde till tak brädorna och vänlig som han var fick vi även ta bjälkarna med oss hem.
Det var verkligen ett rejält lass som vi hade på kärran och i bilen, jag tänkte nog många gånger att volvon kommer att explodera före vi har kommit oss hem! :)

Vi är ännu inte helt överens om till vilket rum det kil sågade golvet skall komma men plankorna som kom på handeln kommer antagligen att användas i kvisten.
Spårtaket kommer vi troligtvis att sätta upp i hallen/farstun eftersom det sist och slutligen inte handlade om så många kvadrat.

En fullastad volvo och takbjälken till spårtaket

Tak brädor


Golv plankorna cirka 3,70 x 2,40 meter

I helgen har vi flyttat fönstren från tältgaraget in i det riktiga garaget, det känns väldigt lyxigt att nu ha tillgång till ett eget garage så får vi sprida ut våra saker lite mera runt omkring oss. :D
Vi har även isolerat klart öst väggen i storstugan (förutom under fönstret), satt Ekovilla papper och spikat fast träfiberskivor.
Jag har också upptäckt min akilleshäl inom byggandet, nämligen att spika! Jag kan inte förstå att man kan vara sådär dålig på att spika en helt vanlig spik med hammare. Antingen slår man sig på fingret eller så flyger spiken iväg eller blir helt krokig efter några slag. Tungt är det också! Nå, som tur har jag en ganska händig man som får ta hand om den delen för det mesta.

Papper på gång

Träfiberskivor på plats

Imorgon kallar jobbet åter för min del, Patrik däremot ska vara ledig hela inkommande vecka. Kanske det är lika bra det för jag misstänker att vi inte kommer hinna vara på bygget så mycket under julhelgen, eller inte lika mycket som vi skulle vilja iallafall. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar