söndag 3 januari 2016

Nytt år, men samma rutiner

Nyåret har vi firat in och vardagen fortsätter.
Jag har lyckats få en lite halvdålig start på det nya året med en obehaglig förkylning, men jag hoppas den ger med sig småningom för snart blir det att börja packa väskan och vi beger oss iväg till lite varmare breddgrader! :)

Förutom att vi har firat nyår har jag arbetat i helgen och vi har även hunnit med en shopping runda i stan. Vi har nu investerat i ett oljebatteri och en värmeblåsare samt lite annat smått till bygget. Det märks bra nu att huset börjar småningom gå i ide, idag var det lika kallt inne i huset som på utsidan, och kallare verkar det bli hela tiden.

Insatsen på bygget för min del har varit lite dålig de senaste dagarna men som tur har jag en händig man som gör att det händer ett som annat.
I dag när jag kom hem från arbetet körde jag via bygget och möttes av en trappa med alla trappsteg på plats. Trappstegen är bara tillfälligt gjorda av tjockare faner tills vi hittar det rätta virket att tillverka trappstegen av, men oj så mycket trappan kommer att underlätta när man ska upp och ner från vinden.

Vi har planerat att tillverka de riktiga trappstegen av gamla plankor som ska antingen målas eller skuras. Mellan trappstegen kommer även någon typ av planka eller bräde på stående som täcker "hålen", annars skulle det se för 90-tal ut, och på undersidan av trappan kommer vi att täcka in trappstegen med breda bräden. Under trappan, där den svänger 90 garder, kommer också ett litet förvaringsutrymme, bra att ha ifall man har för mycket saker.. eller så kan man ju också stänga in olydiga ungar eller gubbar där :D
Utseendet på trappan kommer att påminna ganska mycket trappan på bilden här under, bilden hittas i tidningen Lantliv nr 12/15 eller på fotografens egen blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar