tisdag 8 september 2015

Sigurd, vem e he?

Okej, kanske någon nu funderar varifrån bloggens namn har uppstått?

Sigurd Bäck hette gubben som sist bodde i huset, han dog 1970 och efter det har huset stått tomt. När Sigurd dog var det stor auktion eftersom han inte hade någon egen familj utan han hade bott de senaste åren där med sin syster Ellen som dog några år före honom.
Anyway, på auktionen köpte min farmor huset eftersom det stod på deras tomt. På 80-talet när mina föräldrar började renovera min farfars hemgård strax bredvid kom detta hus då på handeln. Där har huset stått nu i över 40 år och har sakta men säkert blivit till ett privat lagerutrymme/ avstjälpningsplats/ motorcykelverkstad.
Huset har alltså alltid blivit kallat till just"Sigurdas"efter att min farmor köpte det.

En barndomsdröm då?
Jo, när jag var liten.. typ 10 år kanske.. så brukade jag säga åt min farmor att när jag blir stor och vinner på lotto så skall jag renovera Sigurdas och flytta in dit. Min farmor var kanske inte så glad åt den tanken då och tyckte att huset är bara att bränna ner.. eller något liknande.
Nå, nu står jag här, 25 år gammal med man och hund och är mitt i en omfattande renovering av just detta hus som jag drömde om när jag var liten, men någon lotto vinst har jag inte ännu sett av. :)

-x-x-x-x-x-

Under tiden vi rev har vi fått luskat fram att det har gjorts en hel del förändringar i huset under åren. Vi vet inte när huset är byggt men vi har hittat tidningar som varit limmade på väggarna från 1883 och övervåningen verkar man höjt på med en meter samma år. Stockarna i huset är inte märkta så troligtvis har det aldrig blivit flyttat, utan stått där på samma ställe hela tiden. 
Från början har det varit väldigt lågt i tak, vilket var vanligt på den tiden. Tror innertaket låg strax på 2 meter från början men 1918 har det troligtvis höjts på och man har samtidigt satt spännpapper och tapetserat.
Huset har även byggts ut 1925 och troligtvis har man samtidigt bytt ut naturstensgrunden mot kilstenar.

Tanken att vara ägare till ett gammalt hus med så mycket historia gör att man blir allt varm i kroppen, Fast vi ännu har många år av renovering framför oss så tror jag aldrig att vi behöver ångra vårt beslut.

1 kommentar:

  1. My dad was fascinated by that house when he visited -- I think because it looked to him more like a "regular" house than the big, beautiful house your parents have. (Or because he guessed it was full of junk!) I wish he would have lived long enough to see you fix it up.

    SvaraRadera