lördag 12 september 2015

Februari - April

Redan efter att jag och Patrik hade varit tillsammans en kort tid började vi spana in ett gammalt hus i byn som vi många gånger satt och fantiserade om. Patrik har egentligen hela tiden haft på klart att det är ett gammalt hus som han vill bo i, jag däremot har ändrat mig från och till. Kannustalo var drömhuset en lång tid. Nå, ett husbygge var ju ändå inte riktigt aktuellt i många år för oss eftersom jag hade nyss påbörjat mina studier. 
Det var egentligen i fjol i December, efter att vi hade gift oss, som vi började leta efter ett renoveringsprojekt på riktigt. Det visade sig vara lite svårare än vad vi hade tänkt oss. Kanske det berodde på att vi visste exakt vad vi ville ha. 

Efter några månader och många om och men tyckte Patrik att vi kunde ju köpa Sigurdas av mina föräldrar. Min första spontana reaktion var "NEJ SATAN!" :D huset var ju fullt med saker och dessutom extremt nära mina föräldrars hus. Men efter en tid när tanken hade sjunkit in ordentligt låt det ju faktiskt inte som någon dålig idé. Huset stod ju på hög och ordentlig grund och min pappa har nu som då målat fasaden och bytt ut fönster som har gått sönder, så huset verkade iallafall vara i helt okej skick. Inne i huset har det aldrig funnits vatten heller, varken till kök eller till uppvärmning, så vi behövde ju inte heller oroa oss för gamla vattenskador. Det ända problemet som fanns var att rummen i huset var ganska små och vi konstaterade snabbt att vi hamnar att bygga ut för att få huset rymligt och funktionellt.

-x-x-x-x-x-

Februari: Vi började skissa på olika planlösningar och fasadritningar och ganska snabbt hittade vi en lösning som vi båda var nöjda med. 
Patrik beställde hem en hel hög med böcker och jag kan verkligen rekommendera böckerna som hör till serien Byggnadsvård i praktiken av Göran Gudmundsson. Tack vare dessa böcker fick vi en bättre insikt i hur vi skulle börja gå till väga med vår renovering.
skisser
Ritningarna
Mars: byggmästaren kom och tog mått på huset och han började skissa upp de riktiga ritningarna. Vi börjar även leta efter kilstenar till utbyggnaden och vi får ganska snabbt napp i Petalax. 
Vi hittade en källarlucka under golvmattan i storstugan, det tar inte många minuter före vi är där nere och kan konstatera att det ser torrt och bra ut under golven.

Utforskning av källaren

Blivande husgrunden i Petalax


April: under påskhelgen påbörjade vi tömningen av huset. Som sagt så var huset fullproppad med gamla saker, där fanns massa gamla möbler som sparades men även en massa skräp som slängdes och även en del saker som såldes. Själva tömningen tog cirka 3-4 veckor.
I slutet av månaden när huset var så gott som tomt började vi riva skorstenar och plocka ner kakelugnen som fanns i det minsta rummet. Vi har planerat att mura upp den igen i det som kommer att bli vår matsal.



Fortsättning följer..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar