lördag 18 juni 2016

Fönster, fönster, fönster...

Hur står det egentligen till med min fönsterrenovering nu för tiden?
Jag kan glatt och stolt meddela att ALLA ytterbågar är nu helt och hållet färdiga.
I går skrapade jag bort färgrester från rutorna på de sista bågarna och efteråt bar vi in några karmar, med tillhörande bågar, i huset och resten till ett förvaringsrum i garaget. Fönstren får nu stå där och vänta tills tillbyggnaden är uppspirad, skivad och panelad innan de får komma på plats.
tillbyggnadens fönster är färdiga!
Hittills har jag hållit på med fönstren i 4,5 månader, fast nu i vår och sommar har jag ju även hållit på med andra projekt emellanåt. Soliga och varma dagar vill man ju helst göra någonting helt annat än att vara instängd i ett mörkt och kallt garage!
Har det då varit värt att sätta ner såhär mycket tid på gamla fönster? Absolut!
Att byta ut de gamla fönstren mot nya i gammal stil har aldrig varit ett alternativ för oss. Eftersom att vi har blivit så pass byggnadsvårds-nördiga av oss, så anser vi att en stor del av känslan i huset skulle gå förlorad ifall man skulle byta ut de gamla handblåsta glasen mot vanliga.
Ett annat alternativ hade varit att låta någon annan renovera dem åt oss, vilket vi till en början funderade på. Då hade vi verkligen sparat massor med tid men istället skulle vi hamnat att punga ut med massor av pengar.
Jag har inga exakta summor för vad fönsterrenoveringen hittills har kostat, men i det stora hela är detta det material vi har behövt investera i till de gamla fönstren:

- cirka 60 löpmeter virke till 11 st fönsterkarmar
- 3 x 5 Kg linoljekitt
- fönsterskärare, stift, stifthammare och kittkniv
- 1 liter linoljefärg, guldockra
- cirka 2,5 liter linoljefärg, kittvit
Plus lite andra små saker som skruvar, lim, gångjärn och så vidare.

Sen beställde vi ju också 7 st nya fönster från ett snickeri som kostade en hel del, men de skulle vi ju hamnat att skaffa oavsett.

Vad ska fixas nu till näst då? Jo, innerbågarna! 
Jag har redan oljat in hälften av innerbågarna och imorgon ska jag fortsätta med resten. Sen blir det att börja rengöra rutorna och så återstår hela kitt- och målnings-rumbat.
Till början ska jag bara ska kitta och måla de innerbågar vars karmar redan är på plats i huset, så gör jag resten sedan vart efter karmarna kommer på plats.
nyoljade innerbågar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar