söndag 8 november 2015

Träningsvärk!

Ja, nu för tillfället har jag träningsvärk till tusen och en förkylning har också kommit på köpet.

Takbjälken nummer 4 är nu tvättad och polerad, kvar är bara att tvätta av nummer 6 och montera fast den på väggen samt fixa bjälke nummer 5. Den 5e bjälken är av helt nytt virke så den ska först hyvlas ner till rätt storlek och få samma "utsmyckning" som resten av bjälkarna har.
När alla bjälkarna är på plats ska de fästas fast i stocken som ligger ovan för dem. Bjälkarna har tidigare varit fästa med stora rostiga handsmidade spikar som tyvärr inte går att bevara. Men min händiga man har fixat nya som blev riktigt fina.

En gammal spik och nya bultar att fästa bjälkarna med

I går plockade vi fram takbrädorna som vi skall använda till storstugan. Ena hälften av brädorna var lika sotiga som takbjälkarna i storstugan och andra hälften var målade med limfärg. För att vi alls ska kunna måla dem var det bara att ta skurborsten i vacker hand och gnugga på. Hela gårdagen och i dag har jag tvättat och skrubbat så nu känner jag mig som en döfärdig 90-åring, men klara blev vi och brädorna ligger just nu på tork i garaget. Småningom får jag börja måla dem!

till vänster otvättade sotade brädor och till höger färdigt tvättade brädor + en uttråkad corgi.
brädor med limfärg

Hoppas alla har haft en trevlig farsdag i dag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar