måndag 23 november 2015

Drömmer mig bort

Vad skönt med en ledig måndag!
Jag har arbetat i helgen och hade dejour skifte i går kväll så då är jag automatiskt ledig följande dag. Har i dag hunnit med en liten promenad med hunden och väntar nu på att tvättmaskinen ska tvätta klart så blir det senare att fara iväg och fortsätta måla tak brädorna.

Tänkte jag skulle dela med mig av lite inspirationsbilder igen och denna gång för matsalen.






Visst är det väldigt långt i framtiden innan vi alls kan börja på med ytor och inredning, men man får ju alltid drömma och planera!

Det som vi hittills har planerat med matsalen är att vi skall sätta in de gamla såpskurade golven, som vi plockade ner från vinden, och skura upp dem igen. Finns det någonting härligare är riktigt gamla såpskurade golv?! :)
På väggarna ska vi sätta in spegelpanel som kommer ungefär i samma höjd som fönstren, de ska bli vitmålade. Ovanför panelen kommer väggarna att målas i liknande mönster som på bilderna ovan. Tanken är att färgen på väggarna ska gå i grått och gult.
Den gamla gula kakelugnen som vi plockade ner från lillkammaren skall muras upp i hörnet mellan matsalen och köket.
Taket skall pappspännas och målas.
Det vore även en dröm att hitta en gammal fin kristallkrona som man kunde sätta i taket och som skulle prydas av en takrosett. Men knappast räcker min börs till en äkta kristallkrona så man får väl leta efter en kina variant istället :)
Sen får man ju inreda med passande föremål, t.ex. en fin gammal spegel med guldram skulle passa fint. Vi behöver ju också ett matbord och ett vitrinskåp att fylla rummet med.

När jag skriver om att vi ska ha matsal låter det kanske väldigt stort och snofsigt, men faktum är att köket är bara cirka 13m2 stort och där skulle vi inte alls få plats med ett köksbord så enda lösningen var att göra rummet bredvid till skild matsal.. eller vad man nu skall kalla det. Matsalen är också bara 13m2 stort så trångt blir det väl ändå fast hur man än försöker göra utrymmen så rymliga som möjligt.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Bildkällor:
bildbildbildbildbildbild
bilder ur böckerna "Lyckan är en gammal gård" och "Perinnemestarin remonttikirja"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar