torsdag 12 november 2015

Älskade linoljefärg

Äntligen börjar arbetsveckan lida mot sitt slut och man kan börja se fram emot helgen, som ska bli helt och hållet byggfri för en gång skull!

Denna vecka har vi hunnit med två besök till Purmo av alla ställen! Jag var ledig i tisdags så jag passade då på att inhandla x-antal liter linoljefärg. Jag köpte två olika nyanser att vitt och två olika nyanser av gult. De vita färgerna kommer att användas på snickerierna på utsidan men även till golv, takbrädor, dörrar, lister och dylikt inomhus.
Den gula färgen skall användas till utsidan av ytterbågarna på fönstren. Jag hade lite beslutsångest vilken nyans som skulle passa bäst så därför köpte jag två olika färger så får man pröva sig fram och göra olika blandningar, får se sen vilket blandningsförhållande som ger bäst resultat.

"vit gräddton" och "kittvit"

"Guld ockra" och "Guld gul"

Efter att vi studerat en hel del olika böcker om byggnadsvård före vi började på med vår renovering konstaterade vi att linoljefärg är det rätta alternativet för oss och vårt hus. Visst var jag lite smått skeptisk till en början när alla författare hyllade denna gammalmodiga målfärg som om den skulle vara en gåva från gud. Men i somras när jag började måla profillisterna under taket på utsidan blev jag verkligen inte besviken!
Av ett 3 liters ämbar målade jag långsidorna 3 varv som var cirka 9+5+3 meter långa och cirka 1 meter höga samt två gavlar 2 varv och kvar lämnade ännu nästan 0,5 liter!
Färgen gav en väldigt fin lyster och verkar bara bli bättre och bättre för varje gång man målar. Vi vet nu också att virket under färgen kan andas ordentligt så man behöver inte oroa sig för att det ska bli dåligt och ruttna de närmaste åren iallafall.
Nu är jag absolut ingen expert på målning och jag tror jag har målat två gånger tidigare i mitt liv och alla får vi ha olika åsikter om vad som är bra men bara av att höra ordet akrylat och plastfärg ger mig rysningar, på ett dåligt sätt!


Vårt andra besök till Purmo gjorde jag och Patrik i går. Patrik köpte en gammal hyvel med rundat blad för att få liknande spår på den nya takbjälken som på de gamla.
Man kan kanske tycka att sånt är helt onödigt eftersom det knappt kommer att synas när de är 3 meter över golvet men visst kommet det att ge en helt annan känsla åt helheten jämfört med om man bara skulle använda sig av moderna verktyg.

//byggnadsvårdsnörden tackar för i dag!

2 kommentarer:

  1. Visst är linoljefärg härlig! Det är många metrar man kan måla med den och inte minskar det mycket i burken :) Kom ihåg att när man målar ute med mörkare nyanser så bleknar de med åren, så ibland kan det vara bättre att välja en ljusare nyans om man vill att färgen skall hålla i färg intensitet, för man behöver ju inte måla om i första taget.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Har också läst någonstans att man kan stryka ett varv med linolja för att frächa upp färgen ifall den har bleknat lite.

    SvaraRadera