tisdag 4 juli 2017

Mera golv och nya beslag

Golvläggning fortsätter..

Patrik har börjat på med golvet i matsalen och nu fattas bara 2-3 plankor sen är hela golvet lagt.
Plankorna som vi använder till matsalen är gamla såpskurade plankor som fanns på vinden innan vi började tömma huset. Golvet har troligtvis blivit flyttat flera gånger eftersom vissa av plankorna är numrerade, vissa har till och med flera olika märkningar.
Golvet i matsalen är långt ifrån slätt, plankorna har nämligen kupat sig ordentligt med åren, sen är det också fullt med fläckar och skavanker men jag tycket det är så otroligt charmigt och fint ändå! =)

12 stycken gamla såpskurade plankor på plats
Varför skulle golven behöva vara raka och släta när ingenting annat i huset är det heller? =)
Gammal numrering

I slutet av förra veckan fixade mannen ihop luckan till köksgolvet.
I det stora hela gjordes en ram som plankstumparna fästes fast i, på undersidan av plankorna sattes vindpapp och sen en 50mm tjock finnfoam skiva. Undertill sattes ytterligare 2x50mm finnfoam, så luckan är i princip lika tjock som trossbotten.

I fredags gjorde vi ett besök till Jakobstad och vi kom hem med bland annat beslag till köksluckan och den andra luckan som kommer i farstun. Så i dag har jag suttit och gröpt ur plankorna på köksluckan för att sänka in beslaget. Som tur fick jag låna bra redskap av min bror så det gick ju riktigt smidigt och bra undan. Själv blev jag riktigt nöjd med resultatet.

Undersidan av luckan: ram och vindpapp
Första skivan med finnfoam passas in i ramen
Luckan på plats med beslag
Urgröpning för beslag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar