söndag 9 juli 2017

Den fula ankungen

Ajj ajj ajj.. frun i huset har varit och fyndat nu igen!

I vår by, bara en halv kilometer från huset, finns en "antikbod" som hållet öppet om helgerna under sommaren. Vi har besökt boden tidigare ett par gånger men vi har aldrig köpt någonting. Förra sommaren spanade jag in ett ordentligt skåp som de hade där, men vart skulle vi sätta ett sånt skåp när vi varken hade golv eller andra nödvändigheter i huset?
Jag har alltid nu som då gått omkring och tänkt på det där skåpet, hur bra det skulle kunna passa i matsalen, och ett ordentligt vitrinskåp behöver man ju ha!

I dag gjorde vi ett nytt besök till boden, Patrik var främst ute efter gamla handhyvlar men som det tyvärr fanns lite dåligt av, och visst stod det gamla skåpet där ännu och skrek TA MED MEJ HEM! Så jag kunde ju inget annat än att slå till när jag fick det till ett bra pris! =)
Nu står skåpet i storstugan i vårt hus och väntar på att flyttas in till matsalen för att fyllas med kärl och glas och andra förnödenheter.

Skåpet i sin helhet! (takhöjden i storstugan är 2,9 meter)
Fin-fina detaljer 

Hon vi köpte skåpet av berättade att de fick det via en auktion i Karleby för några år sedan men hon misstänkte att skåpet från början kommit från Sverige.

Skåpet är av nyrenässans-stil och är troligtvis tillverkat i slutet av 1800-talet. Typiska drag för möbler från nyrenässans perioden är svarvade pelare och mycket krusiduller samt mörka träfärger. Jag antar att skåpet har blivit ommålat i något senare skede.
Skåpets totala höjd är 2,60 meter och takhöjden i matsalen ligger på 2,70 meter, så skåpet kommer nog att se mäktigt ut där! hoppas inte kakelugnen börjar se allt för fjuttig ut i jämförelse med skåpet. =D

Jag minns när jag såg skåpet för första gången och min första reaktion var usch vad fult! men efter en stund tyckte jag bara mer och mer om det! Det är ett ful-snyggt skåp kan man säga som kanske inte faller alla i smak. Men jag är kär! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar