fredag 7 april 2017

nytt byggår och nya böcker

Två år av husrenovering har vi nu bakom oss och vem vet hur många vi har kvar.
När vi påbörjade renoveringen satte jag som mål att till jul/nyår 2017 ska vi flytta in, vilket skulle motsvara lite mer än 2½ år av renovering. Men nu när jag ser mig omkring i huset och ser hur mycket som är kvar att göra är det nog bara att glömma den tanken. Kanske till nästa sommar, vi får se.

Inledningen av det tredje renoverings året har firats med nya böcker. Klickade hem Lena Nessles finska version av Schabloner med traditioner och Perinnemestarin Tyylikirja förra veckan.
Schablonboken innehåller bilder på olika mönster till schabloner som kan målas både på väggar, golv, tak och möbler samt olika målningstekniker. Jag har länge funderat att måla schabloner åtminstone till storstugan och möjligtvis till matsalen och farstukvisten. Jag tror nog att jag kan få en hel del idéer från den här boken.
Tyylikirja´s bok beskriver husets alla olika delar som t.ex. grund, väggar och inredning från 1700-talet fram till 1970-talet. Detta är verkligen en intressant bok, lite tung att läsa i och med att den är på finska men med massor av bilder som man kan inspireras av.




2 kommentarer:

  1. tack! Fina boktips! Sökte Lenas boken på svenska på adlibris men den var slut! Tänkte inte så långt att titta på finska! ;) Måste skaffa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har också letat efter hennes böcker på svenska men det verkar vara svårt att hitta. Hittade den finska versionen på Huuto :)

      Radera