söndag 16 april 2017

Måla på, måla på...

Glad påsk gott folk!

Vi jobbar på för fullt vid huset med lite ett som annat och i morgon väntar ännu en heldag vid bygget, sen är det dags för vardagsbestyr för Patriks del medan jag själv har semester resten av veckan.

Under de senaste dagarna har jag målat vidare med lite olika projekt.
Takbrädorna till badrummet och hjälpköket som blev färdiga förra veckan har plockats undan och staplats i en prydlig hög, där får de torka ordentligt tills det blir dags att sätta dem på plats.
När takbrädorna blev målade var det tyvärr 6 stycken brädor som lämnade omålade eftersom de inte rymdes med, de har nu blivit grundade och målade ett varv.
Färdigt målade takbrädor
Pärlspontpanelen till farstukvisten har också blivit grundmålad. Träet verkar vara ganska bra mättat sedan tidigare av den gamla målfärgen eftersom panelen hade sugit åt sig ganska dåligt av grundfärgen över natten, det var bara på vissa ställen som det var torrt. Nå, de får ligga i lugn och ro tills de är helt torra, då ska de målas ett varv till och den sista strykningen får göras senare när panelen har kommit på plats i farstukvisten.
Färgen på panelen är jag hittills riktigt nöjd med =)
Pärlspontpanel, grundmålad i 25% Italiensk grön umbra
I tisdags transporterades Svarta Bettan hem från urskogen. Lägenheten har nu blivit ommöblerad så det finns gott om plats att gunga på. Gungstolen har nu också fått lite dekorationer påmålade.
De svarvade spjälorna, som ligger mellan benen på stolen, har blivit målade två gånger med guldfärg och ryggstödet fick ikväll dekorationer i liknande mönster som vaggan har.
Åter igen är jag inte helt nöjd med slutresultatet, jag har stora problem med hur jag ska arbeta med penseln för att få bästa resultat, men jag antar att övning ger färdighet. Hur som helst tror jag nog att det får duga.
Guldfärgen som jag använde är kalkfärg från Jeanne d´Ark living som även finns i silver och brons.
Svarta Bettan med lite bling

Ha en trevlig fortsättning på påskhelgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar