söndag 9 april 2017

Förflyttning av verksamhet

Det har nu gått ett år och tre månader sedan vi sist gjort någonting vettigt i gamla delen av huset. Det var i januari förra året som vi satte in takbrädorna i lillkammaren och gamla farstun. 
Visst har vi fått lite el-, vatten- och slaskrör dragna men det är ju bara sånt där tråkigt som man inte riktigt tänker på. Men nu är vi på gång!

Patrik började för någon dag sedan med att skåla på ytterväggarna i köket. Vi har valt att tilläggsisolera alla ytterväggar i husets nedervåning med 50 mm. Kökets är i princip färdigt för att börja isolera med ull men ännu fattas reglar som ska ligga horisontellt så vi har någonting att fästa väggpanelen och köksskåp i. Jag har redan en tid tillbaka gjort en ritning över kökinredningen men i morgon blir det att planera in skåpen på centimeters noggrannhet. Spännande!

Idag, så länge Patrik har arbetat på med sitt, har jag eldat både i kakelugnen och Högforsen. För första gången hade vi tillräckligt stor brasa i kakelugnen så vi lyckades få den varm. 
Jag har också mellan varven hunnit fylla springor med lin vid påskålningen i köket. Min favorit syssla, NOT!
påskålning av kökets ytterväggar
Tänt var det här! 

Lite annat som vi har hunnit med under helgen är att lyfta in bergsvärmepumpen i tekniska rummet. Det var nog ett projekt i sig att få pumpen flyttad ut från garaget in i huset, Men det gick bra, tack vare all hjälp som vi fick!
Förflyttning av bergsvärmepump
Pumpen på plats i tekniska rummet
Tidigare i veckan hade jag lånat hem en tapetbok från en inredningsbutik, Duro: Historiska tapeter, och vi hittade några tapeter som skulle kunna passa till farstukvisten och farstun.
Till farstukvisten tänkte vi oss tapeten Karolina i färgen blå/grå/vit. Undertill kommer den gamla pärlspontpanelen som skulle kunna målas i 25% italiensk grön umbra.
Till Farstun hittade vi tapeten Lovisa i färgen blå/vit. Det var Patrik som föll för den tapeten först och visst tror jag att den kommer att passa riktigt fint där. 
Jag tror det kommer bli snyggt ifall farstukvisten och farstun får färgmässigt hänga ihop.

Tapeten Karolina från Duro, Farstukvist
Pärlspontpanel i 25% Italiensk grön umbra, farstukvist

Tapeten Lovisa från Duro, farstu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar