fredag 18 mars 2016

Kitt

Trevlig fredagkväll till er alla!

Ett nytt fönsterrenoverings kapitel har påbörjats, nämligen kittningen.
Förra helgen började jag på med den första ytterbågen och jag kan nog minsann säga att det var väldigt spännande till en början. Men entusiasmen fick en snabb vändning när jag var lite för optimistisk med hammaren och lyckades göra en spricka i den ena fönsterrutan. Så en bra stund efter det gick jag omkring som ett bullrande åskmoln men det var bara att bita ihop och börja om igen.
Efter att första fönsterbågen var färdigt kittad gick det redan mycket lättare med den andra och det blev bara roligare och roligare. 

Det som var det svåraste med hela processen var nog att komma på knepet med hur man skulle få överkittet snyggt och prydligt. Men redan efter den andra bågen började jag få in rätt teknik hur jag skulle hålla i kittkniven, så efter det har det gått undan väldigt bra.

Nu är åtta ytterbågar kittade och imorgon har jag planerat att börja måla dem. Äntligen säger jag! det är ju det som man har sett mest fram emot. Förhoppningsvis blir slutresultatet lika bra som jag har föreställt mig.
Ifall jag får lite extra tid över blir det säkert att grundmåla fönsterkarmarna under helgen också.

Arbetsredskap: linoljekitt, kittkniv, fönsterstift och stifthammare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar