söndag 7 februari 2016

Fönster på G

Vi har varit hemma i Finland i en vecka nu och det är full fart vid bygget igen.

Patrik har hållit till inne i huset en del medan jag har varit i garaget och hållit på med fönstren.
10 stycken bågar är nu rengjorda och x-antal bågar återstår. Tanken är att vi gör färdigt ytterbågarna först eftersom de är viktigare att få på plats i fönsterkarmarna, innerbågarna gör vi senare när vi hinner.
Jag tänkte beskriva lite kort på vilket sätt vi har valt att restaurera fönsterbågarna på.

1. Till först har jag värmt och skrapat bort gammal målfärg från insidan av fönsterbågen och efteråt har jag skrapat bort färg och gammalt kitt från yttersidan av bågen. 
Vi använder oss av en Speedheater som vi köpte redan i våras och den har verkligen varit värd varenda euro! 



2. När all färg och kitt är borttaget har jag tagit bort de gamla stiften som håller fönsterrutan på plats i bågen. Stiften är cirka 1 cm långa och ungefär halva stiftet är in spikat i fönsterbågen medan andra halvan ligger ovan på fönsterrutan. De mindre rutorna var faststiftade med 4-8 stift och de större rutorna med 6-10 stift. Stiften tas lätt bort med en liten tång.


3. Efter att stiften har blivit borttagna har jag försiktigt tagit bort fönsterrutorna ur bågen. Pulsen var ganska hög vid första försöket, men det gick bra och hittills har inga rutor spruckit. På fönsterrutorna har jag sedan satt en bit tejp och skrivit bågens nummer så man får tillbaka rätt ruta i rätt båge.

4. Under de borttagna fönsterrutorna, i kittfalsen, finns också gammalt kitt som jag har värmt och skrapat bort.


5. Till sist har jag tagit bort hörn järnen, dessa finns endast på ytterbågarnas yttersida. 


6. Efter att jag har skrapat färdigt fönsterbågen har Patrik bytt ut eventuella delar av bågen som har varit i dåligt skick eller satt in nya trätappar i hörnen. Sen har han sandpapprat och slipat hela bågen.



Så här kommer de närmaste veckorna att se ut för mig iallafall, Patrik kommer mellan varven att göra andra saker både inne i huset och i garaget. 

2 kommentarer:

  1. Wow! What a lot of work. They will be beautiful. And now that you are an expert on refinishing windows, how about coming to the USA and doing a stairway! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you! Yes it is a lot of work but it will be worth it. It would be a shame if we were to throw away and replace the old hand made windows with new ones. Haha, well you'll never know ;)

      Radera