söndag 14 februari 2016

En trevlig överraskning!

I fredags på kvällen när vi låg hemma på soffan och slappade plingade det till i telefonen. Jag tänkte inte så mycket mer på det men när jag öppnade mailet som kommit på facebook chatten blev jag i eld och lågor.
Tidigare i höst hade varit i kontakt med en kvinna som bodde i den andra delen av huset, som flyttades bort på 60-talet, och frågat henne om hon möjligtvis hade några bilder av hur huset såg ut innan det revs. Jag hade redan glömt bort att vi hade varit i kontakt, så det här kom verkligen som en överraskning!















Jag blev helt stum när jag såg bilden.
Är det här verkligen VÅRT hus?! har det faktist sett ut så här en gång i tiden?! Vi hade ju nog hört av en granne att huset var stort och vackert förr, men inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig att det var så här vackert!
Det är den vänstra delen som blev bortflyttad och det är bara "ingången" och delen höger om trappan som står kvar i dag. Tänk om huset fortfarande såg se ut på samma sätt än i dag! Vi skulle nog hamna att plussa på några år till i renoveringstidsplanen då! =)
Bilden har troligtvis blivit färglagd i ett senare skede, de vita detaljerna under taket på långsidan har blivit rödmålade men man kan ändå tyda på bilden att det det vita finns "där under".

Att man kunde bli så här patetiskt lycklig över en bild trodde jag inte att kunde hända! men det är väl ett positivt tecken på att man tagit an sig ett arbete som man verkligen gör från hjärtat!


Annat spännande som har hänt den senaste veckan då?
Förutom lite fönsterfix har vi fått både rör för värme och belysning dragna i största delen av huset. Patrik har även skickat iväg en del av kaklen, som hör till kakelugnen som skall muras upp i matsalen, till Kuopio där det skall fixas till några nya. De gamla kaklen är nog bra som de är men tyvärr fattades det några stycken som vi behöver för att kakelugnen skall se så bra ut som möjligt.

Trevlig vändag! 

2 kommentarer:

  1. Roligt att få följa med er renovering! Vi håller på att flytta ett hus så det är alltid intressant att få läsa om andras projekt, speciellt från Österbotten.

    SvaraRadera
  2. Tack! Det ska också bli väldigt intressant att få följa med er renovering, lycka till!

    SvaraRadera