söndag 21 februari 2016

Fönster-februari

Hmm.. för tillfället händer det inte så mycket vid bygget. Eller visst händer det någonting varje dag, men inte så mycket nytt och spännande. Vi håller på för fullt med fönstren ännu bara men småningom börjar vi se ljuset i tunneln.

Alla ytterbågar är nu skrapade, urglasade och slipade (förutom en båge som är vid snickeriet) och detta gick ju mycket snabbare än vad jag hade trott från början. Det är ju väldigt trevligt när någonting går smidigt undan och betydligt bättre än vad man hade tänkt sig! Fast idag lyckades jag ha sönder två fönsterrutor, så det kändes ju lite surt, men det är ju sånt man får räkna med.
Även om ytterbågarna är klara för grundmålning och kittning måste vi vänta med det ännu en stund. Virket som skall användas till fönsterkarmarna har inte kommit ännu och det vore dumt att måla fönsterbågarna innan karmarna är färdiga ifall man skulle hamna att hyvla och korrigera bågarna för att få rätt passform på dem.
Så länge vi väntar på att virket levereras och Patrik fixar ihop några karmar får jag ta mig an innerbågarna. Som tur började jag på med dem lite redan i somras så det var bara några stycken kvar som behövdes skrapas nu, men i alla innerbågarna satt ännu glasen kvar så de måste jag plocka ur. Kittfalsen och kanterna skall även få sig en omgång med speedheatern.
Vi kom fram till att det är bäst om vi gör undan allt dammarbete nu på en gång, så får vi städa garaget ordentligt innan jag börjar ytbehandla bågarna.

Ytterbågarna är redo för ytbehandling och innerbågarna står och väntar på lite kärlek

I måndags hade vi en bergsvärmepump-konsult på besök. Så vi borde nu ha på klart vilken typ av värmepump vi behöver i huset och hur djupt hål som måste borras för att få en effektiv uppvärmning.
Vi har nu också skickat iväg några kakel till Kuopio och senast i maj borde vi få de nya kaklen, så efter det blir det (förhoppningsvis) att anlita murare som kan fixa ihop vår gamla kakelugn. Tänk vad mysigt det skulle vara ifall vi kunde elda i kakelugnen och järnspisen nästa vinter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar