söndag 5 mars 2017

En hel massa ångest

Den senaste tiden har jag funderat mycket på den framtida inredningen, eller rättare sagt färgsättningen, till vårt hem. Allt började med den där (jäkla) pärlsponten.

Vilken färg ska vi egentligen sätta på panelen? och vilka tapeter passar till den färgen då?
Ska vi köra på staka och mustiga färger eller lite lättare och ljusare?
Vilken typ av mönster ska tapeten ha? Hur gör vi med golvet? Blir det för mycket med ett schackrutigt golv och mönstrade tapeter?

Jag har suttit hela veckan och letat bilder på google, pinterest och instagram men jag vet inte om jag har blivit något klokare för det. Jag börjar nästan förstå varför alla hade pippi på vitt och grått för några år sen. Det måste ju vara lätt som en plätt att inreda ett hem i bara vitt med lite gråa nyanser och kanske någon färgklick här och där. Slutresultatet är enkelt och vackert, man behöver inte oroa sig för att färger skär sig med varandra eller att det känns för maffigt.

Hittills har jag nog gått genom regnbågens alla färgalternativ, nya förslag varje dag, det ena alternativet konstigare än det andra och gubbens blick kan ibland tolkas som "är du helt från vettet!?"
Visst kommer det att ta en bra stund ännu innan några slutgiltiga beslut behöver tas så de får sakta men säkert mogna fram. Jag får googla vidare helt enkelt.

Här är några bilder från Gysinge som vi besökte i höstas, här var färgsättningen allt annat än vitt, vitt och vitt.=)



Förutom att jag har en massa ångest över färgsättningen till huset angstar jag också över en hel del annat, t.ex. vilka vitvaror som är bra, vilket typ av kylskåp/frys vi borde skaffa, ifall micron ska vara integrerad i hyllan eller fristående, kakel till badrum och hjälpkök, med mera, med mera..
Men en sak har jag iallafall på klart, det är kaklet till köket! vitt kakel med fasade kanter. I går spenderade vi hela dagen i Vasa och vi råkade hitta rätt sorts kakel som föll oss båda i smaken, så senare på kvällen klickade jag hem två paket med detta kakel som borde komma på posten nästa vecka. Hoppas alla kakel är hela när de kommer fram! =)
Kakel till köket

4 kommentarer:

  1. Jag gillar skarpt färgerna i den översta bilden. Så såg det ut i min pappas hemgård. Manni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den tapeten är riktigt snygg! Ett av många alternativ till farstukvisten :)

      Radera
  2. Ja, det är så många alternativ och så många beslut! Jag målade pärlsponten till kök och badrum ett grundvarv och ser sedan på plats varv två om jag ännu gillar ELLER kör på en annan färg lager 3.... Köksskåpen lär vara omålade ett tag och kökstapet, vete sjutton hur vi ska göra. Vi har ju en tapet att utgå ifrån, men hitta motsvarande och kombinera resten av färgerna i köket utgående från detta... Å vardagsrummets kakelugn går i vissa färger, ska vi ändå måla golv och hitta motsvarande tapet som originaltapeterna varit eller bara kolla vilak som passar med kakelugnen!!!??? Ett steg i taget tror jag, så blir det bra! Spännpappar väggarna och väntar och ser. Äkta papperstapeter skitdyra dessutom! Lycka till mer ert, det blir bra ska du se!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att man inte är ensam med denna ångest! :) tanken har nog slagit mig om man skulle flytta in med bara grundmålad panel och omålad lumppapp/spännpapp på väggarna så skulle man få måla ett rum i taget senare vart efter man har "bott in" sig :D

      Radera