söndag 26 februari 2017

Panelproblem och -dilemman

Helgen är åter igen förbi och insatsen vid byggen för den här veckan har varit lite sisådär.

I går satte jag igång med att börja skrapa bort den gamla färgen från pärlsponts panelen. Jag hann inte mer än skrapa klart en bräda och så gav speedheatern upp, jävla skit! Det blev då istället att leta i föräldrarnas förråd efter en värmepistol och visst gick det helt okej med den också. Som tur visade det sig att speedheatern bara hade blivit överhettad och tydligen fanns det en knapp att trycka in som gjorde att den började fungera igen. Tummen upp!

Jag har inte arbetat med värmepistol tidigare och helt ärligt är nog speedheatern mycket bättre! Den värmer träet och den gamla färgen mycket jämnare och djupare än värmepistolen vilket underlättar skrapningen. Jag tror inte heller jag skulle våga använda mig av värmepistol vid fönsterrenovering. Dock är speedheatern ganska klumpig vi små ytor och t.ex. svarvade detaljer.
Men i fortsättningen, vid t.ex. renovering av olika möbler, kommer jag nog att använda mig av båda värmeverktygen för att få ett så bra resultat som möjligt.
Speedheater vikarien

panel på rad
Ungefär hälften av panelen är nu skrapad och sandpapprad och imorgon blir det att fortsätta igen.
Jag har funderat att det kanske vore bra att grundmåla panelen ett varv innan man sätter dem på plats, men då har vi ju ett problem; vilken färg ska panelen bli?
Redan långt innan vi började spira upp tillbyggnaden hade jag en bild i huvudet att panelen i farstukvisten skulle bli grågrön-aktig med rosa blommiga tapeter. För en tid sedan började jag föreställa mig om att rummet skulle gå i olika gråa nyanser med mörk röda/ rödbruna detaljer istället. Idag började jag åter igen tänka att den grågröna färgen inte vore så dum iallafall.
Det blir att börja blanda färg och testa sig fram tror jag! Tips och åsikter mottages gärna! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar