måndag 20 februari 2017

Färgskrapning

Ikväll har vi tagit fram en del av den pärlspontpanel som vi köpte i somras. Vi hade ju först tänkt att använda panelen till köket, både till väggar och köksskåp, men eftersom att panelen varierar i bredd en hel del tänkte vi att det vore lättare att tillverka luckorna av ny panel i en och samma bredd. Så planen är nu att en del av panelen ska sättas i farstukvisten.

Längden på panelen varierade ganska mycket. Av de brädor som vi tog fram i dag var längden från 1,50 m till 6 m. Nästan hela kvällen gick åt att kapa av brädorna i 105 och 75 cm´s längder. Till näst, troligtvis i helgen, blir det att börja skrapa bort den gamla färgen och sandpappra panelen.
Jag provade skrapa bort lite av färgen av ett bräde ikväll och visst lossnade det riktigt bra, vilken tur! =)
Färgskrapning av gammal pärlspont

Strax innan vi åkte hem från bygget ikväll tittade Patrik på en av de gamla dörrarna från huset som nu står i garaget, han tyckte att det skymtade röd färg vid en spricka i den tjocka vita färgen. Det tog inte många sekunder innan jag var där med värmeblåsaren.
Där stod vi båda två, som små barn på julafton, och blev helt förtjusta i vad som kom fram under den tjocka vita massan.

Själva ramverket på dörren verkar vara ådringsmålad i rött, spegeln brun, kanske till och med omålad från första början, och spegelns fasade kant aningen mörkare. Jag vet inte hur jag ska kunna bärga mig tills jag nästa gång får sätta händerna på dörren.
Herregud alltså, vilken lycka!
Folk frågar nu som då om vi har hittat någonting spännande eller någon skatt i huset, detta är kanske i andras ögon ingenting men för oss är det så mycket mer! Det är dessa små saker som gör det hårda arbetet så mycket mer värdefullt. =)

Today was a good day.
Första skymten
 En upp-och-ner svängd dörr med olika färgnyanser
Ådringsmålning i rött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar