onsdag 30 november 2016

Vaggan

Mitt första projekt på möbelrenoverings kursen är nu nästan färdig!
Från att varit vitmålad till äckel grön till nästan helt trären (efter måånga timmar med slipmaskin och sandpapper) med påmålade krusiduller.

Tyvärr satt den gröna färgen väldigt hårt på vissa partier och var nästan helt omöjlig att få bort, så jag beslöt förra veckan att inte slipa mer. För att lite jämna ut tonerna på vaggan oljade jag in den och senare blev den laserad. Lasyren var den samma som jag använde tidigare i sommar på den nya takbjälken i storstugan.

Under helgen skissade jag upp ett mönster, gjorde mall och ritade upp på vaggan. Igår inhandlades det en hel hög med olika provburkar av linoljefärg och jag började måla.
Slutresultatet blev helt okej för att vara första gången, men till nästa gång ska jag skaffa bättre penslar.
Nu ska färgen få torka några dagar så ska jag vaxa in hela vaggan ett varv med linoljevax.

Mallen

Mönstret uppskissat
Färdig!
 Och till dem som funderar: NEJ, vi väntar inte barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar