söndag 15 maj 2016

Effektiva i regnvädret

En regnig och kall helg är över och i morgon väntar en lång arbetsdag för min del.

Grävmaskinen har gjort sitt vid bygget för denna gång och krossbäddan för husgrunden är klar. I går började Patrik mäta upp för utbyggnadens ytterväggar samt farstukvisten och i dag har han spikat ihop formar för grundsulan.
Det har gått ganska mycket tid åt att tänka och fundera igen. Vi har räknat och tagit mått på bredd, längd och korsmått, sen igen har vi fått fundera och tagit måtten igen. Efter många omgångar med måttbandet och miniräknaren borde vi nu ha formarna på rätta ställen med rätt mått och räta vinklar, förhoppningsvis.
Formarna till utbyggnadens och farstukvistens grundsula

Så länge Patrik har kämpat på i regnvädret på utsidan har jag fortsatt med mina fönster.
Jag har nu börjat på med de nya fönsterbågarna från snickeriet. Till först skruvade jag fast hörnjärnen på bågarna innan jag började sätta in fönsterrutorna. Egentligen tror jag inte att de nya bågarna behöver ha hörnjärn eftersom de är så pass stabila men för att de ska smälta in bättre med de gamla fönstren har vi valt att ändå använda hörnjärn.
Fönsterbågarna till hjälpköket, badrummet och sovrummet på vinden är färdigt kittade och glasade samt två bågar till farstukvisten. Det var intressant och aningen arbetsamt att kitta farstukvistens fönster men slutresultatet är jag nog väldigt nöjd med.
Stora mängder kitt har gått åt under helgen eftersom kittfalsen på de nya fönsterbågarna var ordentligt djupa. Vi passade därför på att beställa hem ett ämbar med kitt på 20 Kg som borde räcka en längre tid framöver.
Farstukvistens fönster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar