söndag 3 april 2016

Norra gaveln

När vi kom till bygget i går morse kände jag mig inte alls sugen på att spendera hela dagen inne i ett mörkt garage när det var så vackert väder ute. Jag hade dessutom ingen som helst inspiration att hålla på med fönsterbågarna och karmarna. De senaste dagarna har jag haft riktigt leidon på dom där jäkla fönstren, så det var verkligen ett klokt beslut att vi höll oss på utsidan.

Vi bestämde oss för att börja riva brädslåningspanelen från den norra gaveln, där vi ska bygga ut och förlänga huset. Patrik var snabb med att får ner den röda panelen och jag fick äran att dra ut spikarna från brädorna. De nymodiga spikarna kastades bort medan de gamla smidade spikarna sparades.
Att få ner de vita dekorationslisterna var aningen knepigare men efter några timmar hade vi hela väggen avklädd.

Norra gaveln före


Flitiga-Lisa
Bröllopsdekorationer

Märkning: 4D

Norra gaveln efter
På bilderna ovanför syns det bra var huset höjdes på 1883. knutarna på "upphöjnings" delen är av "laxstjärts" typen medan den gamla delen är av traditionell "dubbelhaks knut".
Det är intressant att fundera på hur huset har sett ut från aldra första början eftersom man ser tydliga spår av att innertaket i storstugan har höjt två gånger innan vinden har tillkommit på 1883. Antagligen har huset bara varit ett litet torp från aldra första början. Synd att man inte vet något mera om husets historia och dess ursprungliga byggnadsår.


Igår och i dag, efter att vi hade rivit ner all panel, lodade vi upp mitten av huset och tog en massa mått här och där. Vi kunde verkligen konstatera att huset är långt från rakt, måtten kastade ganska rejält, men det är väl det man får räkna med när man har ett så här gammalt hus.
Hursomhelst fick vi de mått vi behövde och kan nu börja fundera på vilka mått och dimensioner takstolarna till utbyggnaden behöver.
Bara tjälen går ordentligt ur marken får vi  snart börja gräva för grunden till utbyggnaden.

Lod
Å förresten, i dag är det exakt ett år sen vi började tömma huset!! tänk vad tiden går snabbt!
Får se hur långt vi har kommit om ett år? :)

6 kommentarer:

  1. Jag försökte skriva en kommentar men nånting hände och jag vet inte om den kom fram så skriver en till, hehe.
    Alltså så underbart hus! Gamla hus har så mycket "personlighet"! Vore faktiskt så intressant att veta hela historien om det! Du har en jätte bra blogg, fortsätt så! Mvh. Sophia Härus

    SvaraRadera
    Svar
    1. tusen tack! det är roligt att höra :)
      Ja verkligen, borde ta mig i kragen och försöka leta fram mera information om huset och människorna som har bott där :)

      Radera
  2. Jag borde ha ett foto från mina farföräldrars bröllop där Sigurd och Ellen finns med. Om du är intresserad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ojdå! Ja nog är vi intresserade!! sku vara jätte roligt att få se hur de såg ut! =)

      Radera
    2. Kan jag sätta som pm på din facebook, kanske?

      Radera