söndag 24 april 2016

Nya fynd

I går hölls Österbottens samlarmässa vid AW arena i Bennäs och självklart var jag en sväng dit och kollade. Jag var egentligen inte på jakt efter något speciellt utan åkte dit bara för att se om man skulle komma åt något fint.
Mässan var lite som en "mini-Juthbacka marknad" men det märktes att försäljarna hade satsat på att ta med de lite bättre sakerna och inte allt för mycket skräp, eller det beror väl på vad man anser som skräp. :)

Efter någon timme var det dags för mig och mitt sällskap för dagen att åka hem, med en lite tunnare plånbok. Under dagen hade jag lyckats fynda en gjutjärns plättpanna, en gammal våg i metall, ett ämbar med linoljekitt och en kristallkrona!




Kristallkronan var en av de första sakerna som jag såg när vi kom in i hallen och vi gick många gånger förbi och sneglade på den och spekulerade i vad den skulle kunna kosta. Strax före vi skulle fara hem tänkte jag att jag måste fråga vad den kostar och till min förvåning var den inte så dyr som jag trodde!
Jag är verkligen nöjd med mitt inköp och Patrik tyckte också att den var väldigt fin.
Kronan var gjort av mässing vilket var trevligt eftersom vi kommer att ha en hel del mässings detaljer i vårt hus. Det enda som behövs göras med den nu är att byta kontakt, eftersom lampan är från Sverige, så får vi hänga upp den i sovrummet tills vidare.
Lampan kan också behöva rengöras lite, jag tror inte någon har torkat damm av den de senaste 10 åren iallafall! :)

Jag lyckades också förälska mig i ett gammalt klaffbord och skänk som en antikhandlare hade till salu. Tyvärr var båda möblerna ganska dyra men vem vet kanske man någon vacker dag har lyckan att komma över någon liknande möbel för ett lite förmånligare pris. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar