lördag 16 januari 2016

Dekorationsmålning

Jag har nu under en längre tid suttit och sneglat på pinterest på olika mönster som man skulle kunna använda sig av till kommande schablonmålningar och dekorationsmålningar. Mönster finns det i mängd och massor men jag har inte hittat det rätta mönstret till schabloner ännu iallafall. 
Jag tycker det har varit lite svårt att hitta schablonmönster på motiv i allmoge/gammaldags stil, jag har också försökt leta efter litteratur inom ämnet men utan framgång. 
Finns det någon där ute som vet var man kan få tag på böcker med olika mönster och tips i gammaldags stil?! Visst kan man hitta på sina egna mönster och göra egna kreationer men jag är otroligt dålig på sådant! att rita av är för min del mycket lättare. Det skulle ju också vara trevligt ifall man skulle hitta traditionella motiv som har varit i användning här i Österbotten men omnejd. 

Vi har lite funderat på att måla schabloner på väggarna i storstugan och eventuellt göra dekorationsmålningar i andra rum samt på någon möbel.
Det vore ju otroligt roligt ifall man kunde klara av att göra vackra dekorationer i gammaldags stil, men det ser ju lite knepigt ut. Kanske man borde börja öva?

ett mönster som jag prövade på att rita av här om kvällen, källa





 bildkällor: bild 1 bild 2 bild 3 bild 4

2 kommentarer:

  1. Hej! Kanske Christer Lindqvist på folkhögskolan kunde ha tips på motiv som använts här i Österbotten. Han kan mycket om dekorationsmålning i alla fall.

    SvaraRadera