söndag 7 maj 2017

Gammalt, äldre, äldst...

I går passade vi på att besöka samlarmässan i Bennäs, det var på den mässan som jag i fjol fyndade kristallkronan som för tillfället hänger i vårt sovrum men som senare ska få skina i husets matsalen.

Detta år kom vi även hem med lite småsaker.
Två böcker från 70-talet: Renovering av gamla möbler och Så renoveras torp och gårdar. 
Inte för att vi har så väldigt mycket tid att ligga och läsa om dagarna men en bra investering iallafall.

Ett våffeljärn i gjutjärn. 
Jag har i många år önskat mig ett riktigt ordentligt våffeljärn, det våffeljärn som vi har haft i några år är helt värdelöst, det är knappt så smöret smälter! 
Järnet var av en svensk modell men passade precis i högforsen. Först måste vi rengöra järnet och fetta in det ordentliget, sen blir det nog att prova på och steka våfflor någon dag.

Favoritfyndet: fem stycken kryddburkar från Arabia, tre stora och två små. 
Detta var nog ett riktigt kap! summan som jag betalade för alla fem var nästan lika mycket som en annan försäljare begärde för EN liten burk.
Jag vet inte om jag vågar använda dem sen i framtiden, de verkar så tunna och sköra, men de är iallafall vackra att titta på! Stämpeln på undersidan visar att burkarna är tillverkade under åren 1932-1949. 


Tidigare i veckan gjorde jag även ett fynd, nämligen en gammal kyrkbänk!
Bänken hittade jag via ett facebook-loppis och jag visste genast att den måste jag ha. Den var aningen skranglig och nött, men på ett fint sätt. Bänken är ursprungligen från Vörå kyrka.

Kyrkbänken är i behov av lite restaurering. Sittdelen var lös så jag plockade isär den delen redan när vi kom hem med den (vilket också behövdes så vi skulle få in den i garaget), ett av benet är sprucket, gammal plastfärg ska skrapas bort och så tänkte jag tvätta av den. 
Själva sittdelen på bänken är riktigt silvergrå och ryggstödet har även fin patina så jag är ännu lite osäker ifall bänken ska målas om eller ifall den ska lämnas obehandlad, vi får se.
Bänken, som är 2,65 m lång, kommer att passa perfekt i storstugan längs med väggen mellan ingången farstu/storstuga och ingången storstuga/kök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar