söndag 10 december 2017

Måla, måla, måla..

En till grå decembervecka har passerat och förutom att vi arbetat på som vanligt har det varit en hel del firande och kalasande. Finland fyllde 100 år som självständig nation, jag blev ett år äldre (förevigt 21) och min farmor fyllde hela 90 år! =D

Utöver allt kalasande målar vi på som aldrig förr vid huset!
Väggarna i lillkammaren har fått en strykning med äggoljetempera i kulören 7% bränd terra. Vi är inte helt nöjda med kulören för tillfället men vi har funderat på att blanda i lite bensvart vid nästa strykning för att få en lite mer dämpad rosa ton. Just nu känns färgen lite väl Barbie! =D

Golvet i lillkammaren fick även sin första stykning igår innan vi åkte hem för dagen. Här använde vi 50% kimrök linoljefärg. Färgen blev kanske aningen ljusare än vad jag tänkt mig, men vi ska se hur det känns sen efter nästa strykning. =) 
Även om nyansen på färgen ännu är lite oklar blev helheten på golvet riktigt bra! Nu ser man att golvet består av fina kilsågade plankor där kvistarna är upphöjda på vissa ställen! =) innan golvet målades var det flammigt och fläckigt, fullt med skavanker och återspacklade hål.

Golvmålning in progress! 
Tänk vilken skillnad lite färg kan göra!
Stockvägg, 7% bränd terra på limppapp och 50% kimrök på golv. 

I tisdags var det terminsavslutning på möbelrestaureringskursen. Tidigare i höst, samma dag som vi kom hem från Grekland, köpte vi en gammal skänk (patakaappi) som jag har arbetat med på kursen. Skänken ska bli tvättställ till badrummet och den var i helt okej skick när jag köpte den, problemet var bara att skänken var allt för djup.
Under kursens gång har jag bland annat slipat och skrapat bort den gamla målfärgen, såndär snygg 70-tals orangebrun miranol, sen borrade jag ut de gamla trätapparna och plockade isär skåpet. Sidostyckets delar kortades av 15 cm och skåpet tappades ihop igen. Locket till skänken har även tagits isär och limmats ihop igen samt smalats av.

Skänken har under helgen fått en första strykning med en egenblandad kulör bestående av 80% bränd terra och 20% italiensk grön umbra. Locket har också fått en strykning med linoljefernissa blandad med italiensk grön umbra. Fernissan är ganska transparent men jag tror nog det blir bra sen efter 2-3 strykningar till.

Efter första kvällen på möbelsrestaureringskursen: gammal färg bortskrapad och slipad.
Skåpet hemma igen
Stommen, dörramarna och speglarna målade ett första varv

Första strykningen med fernissa på locket

Patrik har även arbetat på för fullt i klädvårdsrummet. Han har kommit en bra bit på väg med skåpstommarna och till näst blir det att sätta bänkskivan på plats samt tillverka skåpdörrar och fronter. Förhoppningsvis kan vi i början av nästa år säga att klädvårdsrummet och badrummet är helt FÄRDIGA!! =)
Skåpstommar på gång i klädvårdsrummet! 
Taklampor har även kommit på plats, fast de är tyvärr inte kopplade ännu =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar