söndag 3 september 2017

Hösten kommer

De första dagarna i september har susat förbi och sommaren är officiellt över.

Vad har vi åstadkommit under sommaren 2017 då?
Vi har ju egentligen arbetat mest med golven. I slutet av maj/början av juni tvättade jag en del golvplankor samt skrapade bort gammal målfärg av dem. Före, under och efter semestern i Juli satte vi in alla golv i nedervåningen (förutom till storstugan). Att äntligen få ha golven på plats känns ju extremt lyxigt efter att arbetat på i två år utan golv. =)
En del gamla (och nya) fönster-/dörrfoder har också fått ett ansiktslyft, en del av dem har ju även kommit på sin rätta plats i huset.
Skorstenen i köket och matsalen har rappats och målats.
Panel i farstukvisten. en vägg i köket samt en vägg i storstugan har kommit på plats, framför på dessa väggar har även värmeelementen placerats, snart har vi värme i huset! Resten av panelen i köket och storstugan kommer upp i något senare skede.
Utöver detta har vi ju nog krånglat på med lite andra småsaker också.
Midsommar vid Sigurdas
Under den gångna veckan har de sista fönsterbeslagen kommit på plats. Till först var jag lite skeptisk till att beslagen som valt skulle se för klumpiga ut, men slutresultatet blev riktigt bra! både jag och mannen är nöjda!
I dag passade jag på att tvätta en del av ytterbågarna, helt rena kan jag ju inte påstå att de blev men lite bättre iallafall. Nästa vecka kanske jag tar mig an innerbågarna.
Fönsterbeslag
Överljuset
 Mycket tid har i helgen gått åt att elda i kakelugnen och i Högforsen. Att få fyr i kakelugnen är som tur inga problem men med Högforsen är nog en helt annan historia. Jag vet inte riktigt vad det beror på, om rökkanalen var för rå till början eller om något annat bråkade, men igår blev vi båda nästan rökförgiftade efter mitt försök att få eld i kaminen. I dag började det inte mycket bättre heller! men till sist fick vi igång en brasa som brann på bra och vi har haft eld i kaminen under hela dagen. Förhoppningsvis blir det småningom lättare att elda i den där jäkla Högforsen.

Det kommer att dröja ännu en vecka innan vi får elementen kopplade till värmepumpen. Som tur är det ju ingen panik med det ännu, men - winter is coming ;)
Metallrören har iallafall kommit på plats vid elementen så nu behöver vi inte längre titta på de fula plaströren som spretat åt alla håll. =) Tänk vad mycket dessa små detaljer kan göra åt helheten!
Sista finishen med elementen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar