torsdag 19 januari 2017

Belysning

En tanke slog mig här tidigare i veckan, sen när vi (om 100 år) kommer att flytta in i huset så måste vi ju ha alla lampor färdigt inhandlade, bara att installera. Och det är ju inte bara till ett eller två rum, utan hela huset och i vissa rum räcker det inte heller bara med en taklampa.
Så de senaste dagarna har jag googlat runt på nätet och letat passande belysning till vårt hus. Kanske man småningom skulle kunna köpa en del så det inte blir så mycket senare på en och samma gång, när man ändå ska skaffa möbler och what not.

Något som gärna får vara en genomgående röd tråd med belysningen är mässings detaljerna, Visst behöver inte all belysning ha det, men när det gäller att välja mellan två olika färger så tilltalar nog mässingen mig mer än t.ex. vitt eller krom.
En bidragande orsak är att vi har många andra detaljer som är av mässing t.ex. gardinstänger och fönsterbeslag. Smaken är som baken.

Matsal:
Takkrona i mässing, denna hittade jag på en marknad i fjol som för tillfället hänger i vårt sovrum i lägenheten.

Kök:
Som arbetsbelysning vid ena arbetsbänken, vid fönstret, ska vi sätta en gammal skomakarlampa som fanns i huset. I taket kommer två lampor, gärna någon modell som inte "hänger ner" för mycket.
Skomakarlampa, Gysinge



Takbelysning, Valohuone

















Lillkammaren:
Jag tror att en lite finare plafond skulle passa bra här.
Plafond från valohuone
Farstu:
Hängande boll-lampa?!
Boll-lampor från Valohuone och Domus Classica

Badrum/hjälpkök:
Taklampor från valohuone och domus classica

Domus Classica
Farstukvist:
Stort och pampigt med massor av kristaller tack!

 Kristallbelysning från ValohuoneLamppukauppias och Ellos

Storstugan är det rummet i huset som känns som ett stort frågetecken. Vi har tänkt att vi ska ha bara en enda taklampa i rummet, den behöver därför vara lite större och ha flera "lampor" så de klarar av att lysa upp tillräckligt i hela rummet. Än har jag inte hittat någon modell som känns rätt och förståss skulle en gammal lampa tilltala mest.

Belysning för övervåningen har jag inte alls tänkt på ännu, men vid inflyttningsskedet kommer vi troligtvis att bara ha färdig nedervåningen. Så tid för att tänka på övervåningens belysning finns det gott om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar