onsdag 15 mars 2017

Svarta Bettan

Efter att jag spenderade hela kvällen igår i urskogen, där möbelrestaureringen hålls, har nu gungstolen fått en första strykning med färg. Samtidigt fick hon namnet Svarta Bettan och det passar väl bra? =)
Jag har använt mig av Ottossons linoljefärg i kulören bensvart. Svartare än så blir det inte.
Det känns riktigt roligt att äntligen få se hur helheten börjar bli! Gungstolen ska målas ännu åtminstone en gång, möjligtvis två, och efter det kanske den också ska få påmålat någon dekoration eller liknande, men det är oklart ännu.

Jag hann också börja på lite med möbel #3, byrån som vi hämtade hem från villan under helgen. Byrån är lackad så jag började med att blöta upp lacket med sinol och plastfolie för att sedan skrapa bort det. Jag hann inte mer än med två sidor av byrån men det är ju en början iallafall.
Planen är att all gammal lack ska tas bort och träet ska slipas, benet är sönder så det ska byggas och "facket" som lådan ligger i ska också byggas.
Byrån har stått vid föräldrarnas villa så länge jag kommer ihåg, men är från början köpt i Sverige på 60-talet när min mamma, hennes syskon och mormor & morfar bodde där (Ifall jag inte har helt fel!) =)

Jag är ännu lite osäker på hur den ska ytbehandlas. En idé som jag fick var att tapetsera bakstycket och fronten på lådan med en färgglad och mönstrad tapet, byta ut knoppen på lådan och kanske måla eller lacka resten av byrån. Hur häftigt skulle det inte vara att måla den turkos!? =D

Satt och leta efter lite inspirationsbilder på pinterest här tidigare som jag tänkte dela med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar